Lalka Barbie niszczy ambicję dziewczynek?

Czy jest jakaś dziewczynka, która nie miała lub też nie marzyła w dzieciństwie o lalce Barbie? Bawiłyśmy się w dom, swatałyśmy Barbie z Kenem, odtwarzając kolejne historie z własnego domu i własnej wyobraźni. Barbie była idealną kobietą, taką na jaką chciałyśmy wyrosnąć. Ale czy była dla nas dobra?

Jak się okazuje, niekoniecznie. Jak twierdzą pewni naukowcy, Barbie ma zgubny wpływ na dziewczęcą psychikę. Dziewczynki zafascynowane lalkami Barbie uważają się za mniej zdolne od chłopców i mające mniejsze od nich szanse na zrobienie kariery. Jak twierdzą autorzy badań, to wpływ zgubnych stereotypów dotyczących płci, jakie utrwala plastikowa zabawka.

Chociaż jedno z głównych haseł reklamowych firmy produkujące lalki głosi, że „Barbie może być kim tylko zechce”, dziewczynki bawiące się tymi zabawkami myślą o sobie w zupełnie inny sposób - uważają, że mają mniej możliwości rozwoju zawodowego w życiu dorosłym niż chłopcy.

Wykazało to badanie przeprowadzone przez dr Aurorę Sherman z Uniwersytetu Stanowego w Oregonie i dr Eileen Zurbriggen z Uniwersytetu Kalifornijskiego, które przeprowadziły pierwszy w historii eksperyment poświęcony wpływowi lalek Barbie na postrzeganie swoich możliwości zawodowych przez młode dziewczynki.

Do udziału w badaniu zaprosiły 37 dziewcząt w wieku od 4 do 7 lat, które losowo podzielono na trzy grupy. Pierwsza grupa przez pięć minut miała bawić się Barbie w stroju lekarza, druga - Barbie w stroju modelki, a trzecia - popularną w Ameryce śmieszną i neutralną seksualnie lalką Mrs. Potato Head (Pani Bulwa). Następnie wszystkim dziewczynkom pokazano zdjęcia przedstawicieli 10 różnych zawodów i zapytano, które z nich w przyszłości mogłyby wykonywać one same, a które tylko chłopcy.

Okazało się, że dziewczęta bawiące się lalkami Barbie (niezależnie od „profesji” tych lalek) uważały, że mogłyby zostać zatrudnione w mniejszej liczbie zawodów, niż chłopcy. Uczestniczki bawiące się Panią Bulwą odpowiedziały, że mają takie same możliwości zrobienia kariery w wymienionych zawodach, jak chłopcy.

Jak wyjaśniają badaczki, lalki Barbie - obojętnie czy w przebrane za lekarki, czy za modelki - zawsze wyglądają tak samo: mają nierealne do osiągnięcia kształty ciała, piękne, tryskające młodością twarze i imponujące fryzury. „Taki wygląd przyćmiewa ich kostiumy, które mają odzwierciedlać poszczególne profesje. Nie zwracamy uwagi na to, kim dana lalka jest, tylko na to, jak wygląda” - mówią.

Dodają, że Barbie wpływa na poczucie wartości młodych dziewczynek i uczy ograniczeń w zależności od płci.

„Być może >>Barbie może być, kim tylko zechce<<, jak sugeruje reklama, ale dziewczynki, które się nią bawią nie stosują tej reguły do samych siebie. Swoje możliwości uważają za dużo mniejsze” - podsumowuje Sherman. Badaczka dodaje, że Barbie i jej podobne zabawki przedwcześnie i w nieodpowiedni sposób uczą dzieci różnicować ludzi ze względu na płeć.


opublikowano: 2014-03-16
Komentarze
Polityka Prywatności