Od zawsze kobiety patrzyły na siebie jak na potencjalne rywalki. Cóż, taka jest nasza natura. Ale czy wiecie, że w tej walce posługujemy się luksusowymi zakupami?
Robimy to podświadomie, ale i tak robimy. Taką tezę postawili ostatnio naukowcy, publikując wyniki w Journal of Consumer Research. Autorzy badań (Yajin Wang i Vladas Griskevicius z uniwersytetu w Minnesocie), pokazali, że roczne wydatki na luksusowe towary (dane dla Stanów Zjednoczonych) wzrosły do astronomicznej sumy 525 miliardów dolarów. Ponad połowa tej sumy to produkty dla kobiet.
Dlaczego angażujemy się w luksusowe marki? Jeśli wierzyć autorom badań, czasami dlatego, żeby zamanifestować innym kobietom, że ich mężczyźni nie są już do wzięcia. Uważamy, że jeśli kobieta ma luksusowe ubrania i akcesoria, znaczy to, że jej partner jest jej wyjątkowo oddany. To także znak, że partner jest chociaż trochę odpowiedzialny finansowo za sponsorowanie tych rzeczy. To doskonały komunikat zwłaszcza w czasie, kiedy związek zagrożony jest przez inną kobietę.
Jak przeprowadzono badania? Badane kobiety poproszono, aby wyobraziły sobie, że inna kobieta flirtuje z ich mężczyzną. Potem kazano im wybierać w ubraniach i akcesoriach. Czym bardziej znana i luksusowa była marka, tym bardziej pożądana była przez uczestniczki badań. Sprawę zbadano też z drugiej strony. Kobiety przyznały, że niechętnie podrywałyby mężczyznę, którego partnerka jest ubrana w luksusowe ubrania.
Relacje z mężczyznami to nie jedyny powód dla kupowania luksusowych marek. Cóż, jesteśmy tylko ludźmi. Fajne gadżety po prostu sprawiają nam przyjemność.