Ostatnio do badań namawiała Angelina Jolie. Jej postać dała sprawie rozgłos, ale o leczeniu mówią też lekarze i naukowcy. Słuchacie?
„Bądźcie supermenkami przez całe życie! Chodźcie na badania!” – w ten m.in. sposób organizatorzy kampanii społecznej „Rak. To się leczy!” chcą zachęcać Polki do regularnych badań, mających wykrywać chorobę nowotworową na wczesnym etapie, gdy jest uleczalna. Zainaugurowaną niedawno kampanię społeczną wspierają przeróżne znane Panie, m.in. Kayah, Dorota Stalińska, Małgorzata Kożuchowska, maja Ostaszewska, czy Katarzyna Grochola.
„O tym, że raka się leczy wiem na przykładzie mojej mamy, która miała raka piersi. Trafiła do wspaniałej lekarki, która zadała sobie wiele trudu, by uratować jej pierś” – powiedziała obecna na spotkaniu Kayah. Przyznała, że zdaje sobie sprawę z tego, iż jest w grupie ryzyka zachorowania na ten nowotwór i że powinna regularnie badać piersi. Niestety, wiele kobiet boi się pójść do lekarza, w obawie, że znajdą coś niepokojącego. Krystyna Wechman prezes Federacji Stowarzyszeń Amazonki podkreśliła, że strach stanowi wielką barierę w zgłaszaniu się na badania profilaktyczne. „Dlatego bardzo ważne jest to, że kampania +Rak. To się leczy!+ używa języka, który ma go niwelować. Kiedyś myśleliśmy, że strasząc kobiety nakłonimy je do częstszego chodzenia na mammografię. Dziś wiemy już, że kampania przynosi lepsze efekty, gdy nie straszy, lecz używa innych środków przekazu, choćby humoru" – tłumaczyła.
Przedstawiono też pomysły, jak zwiększyć profilaktykę. „Wysokość stawki ubezpieczeniowej powinna być uzależniona od tego, czy pacjent wykonuje badania pozwalające wcześnie wykryć raka, w stadium, w którym można go wyleczyć i w którym terapia jest tańsza” – powiedział prof. Szczylik, kierownik kliniki onkologii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Tak jest np. w USA. Gdy pacjent nie podda się w danym roku badaniu profilaktycznemu, w następnym jego składka ulega podwojeniu, tłumaczył. Zdaniem eksperta dzięki dywersyfikacji wysokości ubezpieczeń zdrowotnych rząd mógłby znaleźć pieniądze na leczenie, których ciągle brakuje.
Aby zachęcić Polki do badań profilaktycznych organizatorzy kampanii „Rak. To się leczy!” zaplanowali siedem edukacyjnych weekendów w centrach handlowych w siedmiu miastach Polski. W akcję włączą się znane osoby, które pokonały raka lub ciągle z nim walczą.