Z ostatnich badań wynika, że przedsiębiorczość jest kobietą, a siłą napędową kobiecej przedsiębiorczości są takie atuty, jak: niezależność, otwartość na innowacje oraz komunikatywność.
Decyzja o uruchomieniu samodzielnej działalności nie jest łatwa, ale postawienie wszystkiego na jedną kartę to domena kobiet, które dążą do zawodowej niezależności. Wyniki badań wykazały, że dla wszystkich badanych osiągnięcie niezależności jest niezwykle ważnym motywatorem do prowadzenia własnego biznesu, choć w mniejszym stopniu dla męskiej części społeczeństwa (77% kobiety i 68% mężczyźni).
Kobiety biorące udział w badaniu uznały elastyczność godzin pracy, jako istotny czynnik w samorealizacji (55% kobiety i 38%mężczyźni). Jest ona idealnym rozwiązaniem umożliwiającym pogodzenie życia rodzinnego oraz pasji z rozwojem zawodowym. Właścicielki firm, zdecydowanie częściej niż mężczyźni, chcą bowiem wykonywać pracę zgodną z ich zainteresowaniami (55% kobiety i 38%mężczyźni), dlatego ten czynnik zajmuje wysokie miejsce w hierarchii ważności. To dowód na to, że kobiety są bardziej niż mężczyźni świadome swoich potrzeb, a ich oczekiwania względem wykonywanego zawodu są jasno sprecyzowane.
Panie ufają w powodzenie swoich przedsięwzięć (61% kobiety i 36% mężczyźni), a aż 89% z nich jest zadowolonych z faktu prowadzenia działalności na własną rękę. Dla porównania tylko 75% mężczyzn odczuwa satysfakcję z kierowania firmą.
„Jak wynika z naszych badań, kobiety są bardziej aktywne w prowadzeniu swoich firm. Panie potrafią lepiej organizować pracę i zarządzać czasem. Wyniki naszego panelu potwierdzają również, że kobiety są bardziej innowacyjne i przedsiębiorcze, niż mężczyźni.
Wysoki odsetek kobiet korzysta także z Internetu stacjonarnego (79% kobiety i 37% mężczyźni), natomiast jego rolę, jako najszybszego i bezpośredniego źródła dotarcia do potencjalnych klientów, docenia 25% badanych pań. Mężczyźni, jako skuteczniejsze narzędzie nawiązania kontaktu z klientami postrzegają rekomendacje – 73% mężczyźni i 63% kobiety. Z kolei obecność w wyszukiwarkach, jako jedno z ważniejszych narzędzi dotarcia do potencjalnych klientów uznaje 63% kobiet i tylko 47% mężczyzn. Według badania prawie połowa właścicielek firm, a tylko 23% właścicieli pozycjonuje swoje strony w Internecie. Z portali społecznościowych aktywnie korzysta 23% pań i 16% panów.
Ponadto, kobiety częściej korzystają z telefonów komórkowych (97% kobiety i 46% mężczyźni) i stacjonarnych (49% kobiety i 2% mężczyźni).
Jeśli zaś chodzi o obawy towarzyszące zakładaniu własnej firmy to można zauważyć, że dla kobiet mniejszą trudność stanowią czynności administracyjne i skomplikowane formalności (19% mężczyźni i 14% kobiety). To właśnie panie częściej niż panowie korzystają z nowych technologii i udogodnień, w aspekcie załatwiania spraw w e-urzędach korzysta z nich 25% kobiet, a tylko 8% mężczyzn.