DNA kariery kobiety sukcesu
Czy wszyscy posiadamy te same talenty? Co powoduje, że niektórzy odnosząc sukcesy nie tylko robią pewne rzeczy naturalnie, ale jeszcze wzbudzają ogólny podziw i zazdrość? Czy istnieje wspólny mianownik mianownik dla wszystkich sukcesów? Jak wzmocnić swoje kompetencje, aby być najlepszą, posiąść wszystkie kompetencje
Wiele młodych kobiet zadaje też sobie pytanie: jak pokierować swoją
karierą, jak poukładać życie prywatne, aby nie przegapić tego, co jest
najcenniejsze: rodziny. W gąszczu wiedzy na temat kondycji naszego
sukcesu trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Czy szukać pomocy w
postaci dodatkowych studiów czy szkoleń? To na pewno może być pomocne,
ale nie jestem pewna, czy istnieje jakikolwiek uniwersytet na świecie,
który jest w stanie podać gotowe rozwiązanie i zmonitorować nasz
wewnętrzny kod umysłu. Zawsze dostajemy tylko jakiś wycinek wiedzy.
Poza tym, osiągnięcie doskonałości i posiadanie wszystkich talentów
wydaje się niemożliwe. Wygląda więc też na to, że musimy pogodzić się
też z naszymi ułomnościami.
Za punkt wyjściowy do rozważań na ten temat przyjęłam kilka kryteriów:
* wartości: pasja, wiara, marzenia, wizja, idee;
* strategie pożądanych kompetencji kadr menedżerskich wg polskich kryteriów oraz w świetle trendów światowych;
* geny sukcesu, czyli nasz potencjał genetyczny.
Wartości i geny
Poszukując doskonałości musimy uwierzyć w siebie i dokładnie wiedzieć,
co jest dla nas sukcesem. Powinniśmy włączyć radary wewnętrzne,
wsłuchiwać się w siebie, nie lekceważąc sygnałów zewnętrznych - należy
przyglądać się swoim wartościom. Nie przyspieszać, ale pracować cały
czas nad sobą w imię maksymy: „Sukces lubi ludzi przygotowanych”. Nie
wierzmy zbyt mocno tylko w szczęście i los na genetycznej loterii,
czyli wrodzony talent. Może należy poddać się sugestiom Malcolma
Gladwella, który w książce „Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu”
udawadnia, że „sukces to dupo godziny". Według niego "wrodzone
zdolności odgrywają mniejszą rolę, trzeba tylko urodzić się we
właściwym miejscu i czasie i ... przepracować minimum 10 tysięcy
godzin".
Kompetencje
Modne są teraz w dobie kryzysu różne strategie, działania
naprawcze, analizy błędów. Ważne jest śledzenie trendów zarówno tych
światowych, jak i polskich w zakresie strategii zarządzania i
marketingu, rozwoju nowych technologii, czy zagrożeń cywilizacyjnych. W
Polsce powstało ok. 40 programów i projektów, na świecie niezliczona
ilość. Każdy powstawał jako efekt współpracy „aktorów społecznych” ,
czyli grup eksperckich z różnych branż. Analizując je próbowałam
znaleźć wspólny mianownik - nośnik sukcesu.
Gary Hammel zajmujący się innowacyjnością w dziedzinie zarządzania
wypracował wraz z zespołem składającym się z naukowców, prezesów firm,
konsultantów, przedsiębiorców i menedżerów w obszarze venture capital,
listę 25 wyzwań w obszarze zarządzania (źródło: Harvard Business
Review, Maj 2009). Kilka dotyczy przyszłości kadry menedżerskiej, w tym
kobiet:
* propagować i wykorzystywać różnorodność;
* uczłowieczyć język i praktykę biznesu :słowa: wydajność, przewaga,
wartość, koncentracja, różnicowanie - zastąpić słowami: honor, miłość,
prawda, sprawiedliwość i piękno;
* zmienić sposób szkolenia i myślenia menedżerów – zmienić
tradycyjne rozwijanie umiejętności poznawczych (myślenia
wykorzystującego lewą półkulę mózgu, czyli rozumowania dedukcyjnego,
analitycznego podchodzenia do problemów i konstruowania rozwiązań) na
uczenie się refleksyjnego lub dwupętlowego myślenia systemowego
opartego na wartościach i kreatywnego rozwiązywania problemów.
W opracowaniach Strategia „Polska 2030” i Foresight "Polska
2020” zwraca się uwagę, że ważnym elementem gry rynkowej jest
umiejętność wyprzedzenia konkurencji przewidując rozwój nisz rynkowych.
Według programu „Foresight” lista niezbędnych kompetencji jakie powinna
posiadać menedżerka chcąca zaistnieć w nowych, zmieniających się
warunkach rynkowych przedstawia się następująco:
1. Umiejętność funkcjonowania w otoczeniu międzynarodowym.
2. Praca w zespole, zarządzanie zespołami.
3. Kreatywność i przedsiębiorczość.
4. Zarządzanie wiedzą i infobrokerstwo.
5. Komunikacja interpersonalna, autoprezentacja.
6. Znajomość języków obcych.
7. Znajomość technologii informatycznych.
8. Wykorzystanie technologii mobilnych.
9. Możliwość zmiany kwalifikacji i mobilność.
10. Ochrona własności intelektualnej.
11. Ugruntowane podstawy matematyki.
Czy jesteśmy w stanie poszczycić się taką wszechstronnością ?
I co z tego dla nas wynika
Te kompetencje wiążą się ściśle z umiejętnością odnalezienia
się na rynku. Opracowania sugerują nowe niszowe zawody przyszłości.
Pytanie, czy wybierając lub zmieniając zawód, kobiety muszą się
ograniczać do tradycji, którymi są obciążane od wieków?
Czy kobiety nie mogą się wpisać w erę "złotych lub zielonych
kołnierzyków" i zarządzać wiedzą wchodząc na stale w branże
zarezerwowane dotąd dla mężczyzn?
Wydaje mi się, że zaistnienie na rynku jako menedżerka multimedialna
lub wielokulturowości, animatorka parku rozrywki, specjalistka
marketingu społecznego może postawić kobiety w bardziej
uprzywilejowanej pozycji zawodowej. Upatruję też szanse kobiet w
zawodach związanych z globalizacją i zagrożeniami cywilizacyjnymi
(negocjatorki, hackerki, kryptografki), w nowo rozwijających się
przyszłościowych branżach jak biometria, biotechnologia,
nanotechnologia, edukacja (dydaktycy medialni: e-learningu i internetu,
teleedukatorki, coachowie, specjalistki od wypalenia zawodowego).
Kobiety mogą być także świetne w propagowaniu proekologicznej
transformacji gospodarki (doradztwo dotyczące zielonych stylów życia,
nowych form dietetyki).
Czy ta wiedza oznacza odnalezienie DNA sukcesu?
Jako
kobiety mamy naturalne talenty (przywódcze, sprzedażowe, negocjacyjne,
komunikacyjne). Uczłowieczenie języka i praktyk biznesowych, o których
wspominają raporty mamy w genach. Jeśli więc chcemy - patrz kryterium 1
o wartościach - przejść jak Alicja z Krainy Czarów na drugą stronę
lustra - wystarczy więc zgodnie z zaleceniem Sokratesa "POZNAĆ SIEBIE".
źródło: nf.pl
ostatnia zmiana: 2010-01-18